Твърде скъпи ли са акциите? Какво казва историята?

10.12.2025

Глобалните пазари отново се изкачиха до нива, които провокират разгорещени дебати сред инвеститорите, а именно: Има ли балон на фондовите пазари и станаха ли акциите прекалено скъпи?

Според стратезите на швейцарската банка UBS ситуацията не е еднозначна. Да, оценките са видимо завишени, но историята ни учи, че само по себе си това рядко слага край на възходящия тренд.

Технологичната тежест

Основният глобален бенчмарк, индексът MSCI All Country, в момента се търгува при коефициент цена/печалба (P/E) над 19 пъти очакваните печалби за следващата година. Това е с около 30% над средното ниво за последните 2 десетилетия.

От UBS обаче посочват един важен аспект – това поскъпване е концентрирано в технологичния сектор. Ако преди 10 години IT компаниите съставляваха едва 11% от индекса, днес те са над 28%. Именно тези бързорастящи компании изкривяват общата картина и правят пазара да изглежда по-скъп на хартия.

САЩ: Глобалното изключение

Когато погледнем географски, Америка се откроява осезаемо. Индексът S&P 500 се търгува при 23 пъти очакваните печалби – близо до историческия си връх. Технологичният NASDAQ е още по-нагоре с коефициент около 30, което показва силен оптимизъм, макар и все още да е далеч от безумните нива по време на dotcom балона.

За сравнение, останалият свят изглежда доста по-умерен. Европейските акции са само с 10% над дългосрочното си средно ниво, Китай – с около 7%, а в Япония акциите продължават да се търгуват на подценени нива.

Скъпо не означава край на партито

Основният аргумент на UBS е, че високите оценки не са автоматичен сигнал за срив. Банката припомня предупрежденията за „ирационален ентусиазъм“ в средата на 90-те и страховете от балон заради печатането на пари през 2013 г. И в двата случая пазарите продължиха да растат с години след това.

Това, което високите цени на акциите днес наистина подсказват, е по-скромна възвръщаемост в дългосрочен план. На инвеститорите вероятно ще им бъде трудно да постигнат онези 9.7% средна годишна доходност, с която S&P 500 ги разглези през последните 20 години.

Какво следва? Факторът „AI“

Краткосрочното бъдеще зависи изцяло от корпоративните печалби. Прогнозите са оптимистични: UBS очаква печалбите на компаниите от S&P 500 да скочат с 11% през 2025 г. и с още 10% през 2026 г. В комбинация с добрата ликвидност това би трябвало да поддържа стабилността на пазара. Големият „жокер“ обаче е изкуственият интелект.

Оптимистичният сценарий:

Ако AI донесе очакваната революция в производителността, компаниите ще оправдаят високите си цени и пазарът ще успее да оправдае сегашните си оценки. Рискът е свързан с това, че ако AI се окаже разочарование, това ще бъде основният катализатор за спад.

Заключение

В обобщение, пазарът днес е скъп, но не непременно чуплив. Фундаментът (ръстът на печалбите) е налице, но маржът за грешка е много по-тънък, отколкото в предишни години.

Представената информация не е и не следва да се възприема като препоръка, съвет за сключване на сделки, инвестиционно изследване или консултация за вземане на инвестиционно решение, препоръка за следване на определена инвестиционна стратегия или да бъде възприемана като гаранция за бъдещо представяне. Съдържанието не е съобразено с рисковия профил, финансовите възможности, опита и знанията на конкретен инвеститор. БенчМарк използва публични източници на информация и не носи отговорност за точността и пълнотата на информацията, както и за периода на актуалността ѝ след публикуване. Търговията с финансови инструменти носи риск и може да доведе както до печалби, така и до частични или надвишаващи първоначалната инвестиция загуби. Поради тази причина клиентът не трябва да инвестира средства, които не може да си позволи да загуби. Настоящата публикация не е изготвена в съответствие с нормативни изисквания, целящи насърчаването на обективността и независимостта на инвестиционните проучвания и инвестиционните препоръки, не е предмет на забрана за сключване на сделки по отношение на определени финансови инструменти и/или емитенти, преди разпространението ѝ от изготвилото го лице или съответните лица за инвестиционния посредник и като такава следва да се възприема като маркетингово съобщение.